Strona główna | RealizacjeMost podwieszony we Wrocławiu

Most podwieszony we Wrocławiu


Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW) jest ważnym elementem planowanego układu komunikacyjnego aglomeracji, gdyż wraz z budowaną obecnie Drogą Wojewódzką (Bielany-Łany-Długołęka) stanowić będzie zewnętrzną trasę tranzytową dla ruchu samochodowego.

Największym obiektem na odcinku projektowanej AOW jest most usytuowany nad stopniem wodnym Rędzin rzeki Odry. Most zaprojektowano z trzech sekcji:

  • estakady południowej E1 długości 610 m; jest to 11-przęsłowa belka z betonu sprężonego o przekroju skrzynkowym,
  • mostu głównego M2 długości 612 m o konstrukcji podwieszonej do jednego pylonu; most zaprojektowano z betonu sprężonego, pylon wysokości 122 m jest wspólny dla obu konstrukcji pomostu, konstrukcję nośną przęseł podwieszono dwustronnie co 12,0 m;
  • estakady północnej E3 długości 520 m w postaci 9-przęsłowej belki ciągłej z betonu sprężonego.

Ustrój nośny mostu stanowią dwie oddzielne konstrukcje skrzynkowe z betonu sprężonego (każda pod jedną jezdnię autostrady) podwieszone do żelbetowego pylonu typu H, wspólnego dla obu konstrukcji nośnych. Wysokość pylonu wynosi 122,00 m.

Pod względem długości przęsła podwieszonego do jednego pylonu, budowany obecnie we Wrocławiu most, został sklasyfi kowany na osiemnastym miejscu na świecie, czternastym w Europie i pierwszym w Polsce. Zawężając tę kategorię do mostów w pełni betonowych, nowy most we Wrocławiu będzie czwartą konstrukcją tego typu na świecie i drugą w Europie. W Polsce będzie to największy most betonowy i drugi pod względem długości przęsła most podwieszony. Ponadto, pylon mostubędzie najwyższą konstrukcją tego typu w Polsce.

Fundament pylonu stanowi stopa żelbetowa o wymiarach w planie 67,4×28,0 m i zmiennej grubości od 2,5 do 6,5 m, w której zamocowano 160 pali żelbetowych o długości 18,0 m i średnicy 1,50 m. Założono wykonanie pali technologią wiertniczą w wyciąganych rurach stalowych. Po związaniu betonu klasy B25 przewidziano iniekcję cementową podstawy pali w celu ograniczenia ich osiadań.

Przenoszenie obciążeń przez fundament odbywa się zarówno przez pale jak i grunt pod płytą stopy fundamentowej. Projektowane maksymalne obciążenie na jeden pal wynosi Q r=7370 kN, natomiast projektowana nośność pala została oszacowana na 7500 kN.

Stopę wieńczącą pale zaprojektowano jako płytę żelbetową z betonu klasy C30/37 (B35). Zastosowano cement CIII/A32,5N-LH/HSR/NA o niskim cieple hydratacji. Płyta ma zmienną grubość od 2,5 m przy krawędziach zewnętrznych do 6,5 m w strefi e mocowania w niej nóg pylonu.

Pylon zaprojektowano jako żelbetowy z betonu C50/60 (B60). Obecnie trwa budowa AOW i mostu. Wznoszony obiekt będzie punktem charakterystycznym tego odcinka autostrady.


Źródło: Budownictwo Monolityczne 1/2010

CZYTAJ WIĘCEJ

Nowy most łukowy w Makowie Podhalańskim
Rekordowa liczba wybudowanych mostów w Małopolsce
Przebudowa Mostu Grota - znamy oferentów
Wyłoniono wykonawcę remontu mostu Grota-Roweckiego
Podpisano umowę z wykonawcą nowego mostu w Białym Dunajcu
W Krakowie powstanie nowy most na Wiśle



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Burzymy mity: Czy bloczki z betonu komórkowego Ytong chłoną wilgoć?

Jak zachowują się bloczki Ytong po ulewnym deszczu? Czy ściany z tego markowego betonu komórkowego radzą sobie nawet w ekstremalnych sytuacjach - np. podczas powodzi? Xella Polska, producent Ytong, ma 100% potwierdzenie w badaniach - ten sprawdzony beton komórkowy nie tylko nie chłonie wody, ale nawet pod wodą nie traci swoich właściwości użytkowych. Czytaj więcej
RAPORTY I ZESTAWIENIA
Rozstrzygnięte przetargi w branży budowlanej
213 informacji o rozstrzygniętych przetargach opublikowano w cz...
Drogi betonowe i asfaltowe
Raport ekspertów z Politechniki Wrocławskiej
Polak buduje dom tradycyjnie
Raport o budowie domów w 2015 roku
Przemysł cementowy - budujemy przyszłość
Cement i produkowany z niego beton to podstawowe materiały dla ...
Nowe perspektywy dla rynku betonu na lata 2016-2020
W Polsce działa 530 producentów betonu towarowego, do dyspozyc...
Oczekiwania przedsiębiorców w 2016 r.
Aby dowiedzieć się, jak przedsiębiorcy oceniają swoją sytua...
Stan wykorzystania funduszy europejskich w 2015 roku
IX raport opublikowany przez Business Centre Club
Ytong: Dom i rodzina 1995-2015 - raport i badanie społeczne
Badań dotyczących warunków mieszkaniowych, czy sytuacji rodzi...
Rok 2015 oczami przedsiębiorców
Ponad połowa przedsiębiorców - członków BCC przewiduje popr...
Przemysł cementowy w Unii Europejskiej
Przemysł cementowy w Polsce, zawsze opowiadał się za przyjęc...
Analiza rynku infrastruktury drogowej w Polsce
Jak wynika z raportu "Analiza rynku infrastruktury drogowej w Po...
Rozwój regionalny i zagospodarowanie funduszy UE
Ocena działań rządu w obszarze rozwoju regionalnego.
Lista barier w sektorze infrastruktury
Konfederacja Lewiatan realizuje projekt "Wzmocnienie potencjału...
Nawierzchnie betonowe na drogach gminnych
Nawierzchnie betonowe nie mają w Polsce ustalonej tradycji. Wpr...
Nowa perspektywa finansowa 2014-2020 r.
Opinia BCC nt. przygotowań PARP do nowej perspektywy finansowej...