Budimex zrealizuje budowę estońskiego fragmentu Rail Baltica

Ocena: 5
935

W piątek, 16 maja br., w Tallinie, doszło do uroczystego podpisania umowy pomiędzy OÜ Rail Baltic Estonia oraz konsorcjum odpowiedzialnym za zaprojektowanie i wykonanie odcinka linii kolejowej Rail Baltica biegnącego z Pärnu do granicy Łotwy. Budimex SA, wchodzący w skład tzw. Grupy Budowlanej, ma 40 proc. udział w realizacji robót budowlanych. Przewidywana wartość umowy wynosi 332 miliony euro (ok. 1,4 miliarda złotych), natomiast całkowita wartość robót budowlanych przewidziana została na kwotę około 313,7 milionów euro (ok. 1,33 miliarda złotych).

 

 

Inwestycja, która zostanie zrealizowana w Estonii to część transgranicznego projektu Rail Baltica, który zakłada budowę nowoczesnej sieci kolejowej łączącej Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin oraz Helsinki. W marcu tego roku, w wyniku postępowania przetargowego została wybrana oferta konsorcjum, w skład którego wchodzą Bouygues Travaux Publics, KMG Infra OÜ i Budimex SA, które to firmy wspólnie wykonają roboty budowlane, oraz Ingérop Conseil et Ingénierie i WSP Finland Oy, które będą odpowiedzialne za projektowanie.

Podpisana umowa dotyczy realizacji jednego z dwóch planowanych w Estonii fragmentów linii Rail Baltica. Dotyczy ona kompleksowego wykonania projektu oraz budowy linii kolejowej na odcinku Pärnu–Ikla. W ramach projektu ma powstać ponad 58 kilometrów linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

– Estonia to jeden z najprężniej rozwijających się rynków bałtyckich pod względem infrastrukturalnym. Budowa linii Rail Baltica ma nie tylko unowocześnić lokalny transport kolejowy, ale przede wszystkim zbudować pomost pomiędzy krajami bałtyckimi oraz środkową i zachodnią częścią Europy. Ważny nie tylko ze względu na mobilność czy handel, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Cieszymy się, że jako Budimex SA mamy możliwość realizować aż dwa projekty w ramach tej historycznej inwestycji – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA. – Podpisanie umowy to pierwszy kamień milowy. Przed nami intensywny okres prac, które zgodnie z formułą zamówienia realizować będziemy „ramie w ramię” z Inwestorem. Będzie to wieloletni i złożony technicznie projekt. Dla nas jako firmy to przede wszystkim znakomita okazja do zdobycia zaufania na kolejnym rynku bałtyckim i doświadczeń w realizacji kolei dużych prędkości, które mamy nadzieję wkrótce wykorzystać w Polsce – dodaje prezes Popko.

Umowa będzie realizowane w unikalnej formule „Alliance” zakładającej ścisłą współpracę między zamawiającym i wykonawcami na każdym etapie inwestycji. Podejście to ma na celu ograniczanie ryzyka oraz współdzielenie odpowiedzialności przez wszystkie strony.

Zawarcie umowy otwiera proces inwestycyjny. W pierwszej kolejności powstać ma harmonogram prac, określający termin wykonania odcinka oraz rozpoczęte mają zostać przygotowania do zainicjowania prac projektowych przez Zamawiającego i konsorcjantów odpowiedzialnych za tę część zlecenia. Planowany termin zakończenia prac budowlanych to koniec 2030 roku. 

Kontrakt w Estonii to kolejna inwestycja z udziałem Budimex SA powstająca w ramach europejskiego projektu Rail Baltica. Firma jako członek konsorcjum E.R.B. Rail realizuje także 230 kilometrów linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie wraz ze 175 obiektami inżynierskimi oraz 11 przejściami ekologicznymi. Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęte zostały prace przygotowawcze wraz z uruchomieniem zaplecza budowy w miejscowości Iecava. Obecnie rozpoczynają się pierwsze roboty liniowe.

Budimex SA, będąc liderem rynku krajowego, kontynuuje ekspansję zagraniczną. Łącznie realizuje już dwa zamówienia w krajach bałtyckich, a także jest wykonawcą i podwykonawcą projektów infrastrukturalnych w Niemczech, Czechach i na Słowacji. Wartość portfela zamówień Grupy Budimex na rynkach zagranicznych pod koniec 2024 roku sięgnęła 1,2 miliarda złotych.

Źródło: Budimex

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: