Liczne łuki o estetycznym wyglądzie

Ocena: 0
3336

Struktura tynku NOEplast Trier 3 wpłynęła na wygląd dolnych powierzchni stropów w górnej i dolnej stacji kolejki gondolowej Dantercepies w Południowym Tyrolu.

Nowa stacja górna kolejki gondolowej Dantercepies Wolkenstein w Gröden (Selva di Val Gardena), Południowy Tyrol
Fot. NOE


W roku 2013 istniejące: stacja górna i dolna kolejki gondolowej Dantercepies, Wolkenstein w Gröden (Selva di Val Gardena) w Południowym Tyrolu zostały zastąpione przez nowe. Wspaniała architektura z dynamicznymi i organicznymi formami wywodzi się z biura architektonicznego Rudolf Perathoner z Wolkenstein. Charakteryzują ją trójwymiarowe łukowate elementy z betonu architektonicznego, których powierzchnia została ukształtowana z pomocą NOEplast. Budynek został wykonany przez Schweigkofler GmbH z Barbian (Południowy Tyrol) w ciągu zaledwie 27 tygodni. Ponadto, udało się przy tym zrealizować zadania budowlane tydzień przed uzgodnionym terminem, mimo że osuwisko ziemi zniszczyło wynik całego miesiąca pracy.

Łukowe formy, wysoka jakość wykonania betonu architektonicznego i nadzwyczajna estetyka charakteryzują zarówno nową stację górną, jak i dolną kolejki Dantercepies w Południowym Tyrolu. W stacjach tych umieszczono zarówno elementy napędu kolejki, magazyn gondoli i wyposażenia technicznego, jak i pomieszczenia szkoleniowe. Budowa ta była prawdziwym wyzwaniem pod względem logistycznym oraz technicznym. Realizujące ją przedsiębiorstwo, Schweigkofler GmbH, podołało temu zadaniu w sposób profesjonalny.

Dolna powierzchnia stropu o delikatnej strukturze, uzyskanej dzięki matrycom strukturalnym NOEplast nie tylko nadała akcenty architektoniczne, ale powoduje również załamanie fal dźwiękowych w hali umożliwiając uzyskanie dobrej akustyki pomieszczeń
Fot. NOE

Dolna powierzchnia stropu o nadanej przez NOEplast Trier 3 strukturze tynku zapewnia dobrą akustykę w hali. W sumie użyto ok. 400 m2 matryc strukturalnych
Fot. NOE

Niespodzianki natury
Powodem nowej budowy obu budynków był fakt, że istniejące stacje nie spełniały już wymagań ze strony rosnącej ilości odwiedzających. Z tego powodu zdecydowano się na zastąpienie obu stacji. Już na początku budowy doszło do kilku obsunięć ziemi, które zniszczyły pracę całego miesiąca, w wyniku czego na nowo opracowano przebieg trasy i zaprojektowano stację pośrednią. Pomimo przeciwności przedsiębiorstwo realizujące prace zdołało wykonać stację górną i dolną na tydzień przed uzgodnionym terminem! Uwzględniając wymagającą architekturę jest to prawdziwe mistrzostwo.

Budowa szalunków specjalnych
Niezależnie od faktu, że elementy betonowe miały wiele trójwymiarowych zagięć, wykonawca budowy musiał także brać pod uwagę fakt, że płaszczyzna stropu przechodzi w płaszczyznę ścian bez spoin. Do tego celu konieczne było wykonanie pracochłonnego szalunku specjalnego. Składał się on z wielu pojedynczych elementów, tworzących kompletny system nośny, na którym były zamontowane ustawione pionowo deski. Powierzchnia desek była wygięta tak, aby naśladowała krzywizny budynku. Dla umożliwienia bezpiecznego transportu na plac budowy, znajdujący się na wysokości 2400 m, elementy mogły mieć maksymalnie rozmiar 2,50 x 3,00 m. Po dotarciu na miejsce pracownicy Schweigkofler z pomocą dźwigu podnosili elementy na wymaganą wysokość (z reguły ok. 9 m nad gruntem) i osadzali je na kozłach podpór. Dopiero wówczas można było zamontować okładzinę szalunku. W miejscach, gdzie powierzchnie są głównie poziome, pracownikom wystarczał pojedynczy szalunek. Jednak w miejscach, gdzie powierzchnia pozioma łączyła się z pionową na powierzchniach pionowych, konieczny był szalunek pionowy i poziomy. Reasumując: szalunek był tak skomplikowany, że biuro architektoniczne Perathoner musiało go zaprojektować jako trójwymiarowe rysunki CAD, dokładając przy tym maksymalnej staranności.

Dolna powierzchnia stropu o nadanej przez NOEplast Trier 3 strukturze tynku nadaje akcenty architektoniczne i zapewnia dobrą akustykę pomieszczenia
Fot. NOE

Mechaniczna i chemiczna obróbka powierzchni
Nie tylko szalunek wymagał szczególnej troski. Ponieważ przewidywano, że powierzchnie betonu będą formowane w różny sposób, także w tym przypadku prace musiały być wykonywane z rozwagą. Przykładowo niektóre ze ścian miały być groszkowane. Przy tej rzemieślniczej metodzie obróbki mechanicznie usuwa się określoną warstwę betonu, co nadaje powierzchni jednolity wygląd. Inne ściany wykonane są z betonu płukanego, przy rozmiarach kruszywa do 30 mm średnicy.

Matryce strukturalne
W alternatywie do obu podanych metod w szalunek są wkładane i mocowane maty poliuretanowe – tak zwane matryce strukturalne. Przed betonowaniem są one powlekane specjalnym środkiem antyadhezyjnym. Gdy beton stwardnieje po betonowaniu można szalunek usunąć, dzięki czemu uwidacznia się struktura. W przypadku kolejki gondolowej Dantercepies zdecydowano się na wykorzystanie matryc strukturalnych NOE-Schaltechnik.

Producent wprowadził je na rynek pod nazwą NOEplast i posiada bogaty asortyment gotowych motywów, oprócz tego Noe umożliwia także realizację indywidualnych pomysłów.

W przypadku stacji kolejki projektanci chcieli z pomocą powierzchni o łagodnej strukturze nadać akcenty architektoniczne oraz załamać fale dźwiękowe w hali i tym samym uzyskać dobrą akustykę pomieszczeń. Wynikiem był taki montaż matryc, aby stworzona struktura była widoczna z wnętrza. Przy wyborze odpowiedniego reliefu zdecydowano się na strukturę Trier 3. Matryca ta odwzorowuje cechy delikatnej struktury tynku.

W sumie na szalunek stropów wielokrotnie skorzystano z ok. 400 m2 matryc strukturalnych NOEplast Trier 3. Dodatkową strukturę stropom nadaje jednolity rozmiar mat
Fot. NOE

Dobra jakość – dobra realizacja
Jej maksymalne wymiary to 10,50 x 4,10 m, a grubość to tylko 8 mm. Dzięki niewielkiej grubości materiału można ją bez trudu mocować na szalunku specjalnym o wielu przegięciach. Zazwyczaj matryce strukturalne przy wykorzystywaniu na placu budowy są klejone na szalunku lub na płycie nośnej, jednak ze względu na czas w przypadku stacji kolejki pracownicy Schweigkfler zadowolili się zamocowaniem z pomocą urządzenia do wstrzeliwania kołków. Wynik był bez zarzutu. Spowodowała to z pewnością dobra jakość matryc strukturalnych NOEplast. Erich Schweig-Kofler, kierownik budowy ze strony Schweigkofler GmbH, na temat tych matryc strukturalnych powiedział: „W związku z budową obu stacji kolejki zebraliśmy liczne oferty różnych producentów matryc. Zdecydowaliśmy się na NOEplast, ponieważ przekonała nas jakość. NOEplast ma tę wielką zaletę, że można je obciążać mechanicznie. Muszę przyznać, że decyzja o zastosowaniu NOEplast była właściwa”. Rzeczywiście, istotny szczegół odróżnia NOEplast od wielu innych matryc strukturalnych: na odwrocie znajduje się tkanina szklana, której zadaniem jest zapewnienie matrycy dodatkowej stabilności i redukcja zmian wymiarów powodowanych przez wahania temperatury. Poza tym matryce można użyć do 100 razy, z czego pracownicy Schweigkofler skorzystali: najpierw użyli NOEplast na stacji górnej, a następnie na stacji dolnej; zdołali wykonać ok. 800 m2 powierzchni betonu z pomocą ok. 400 m2 matryc strukturalnych. Dzięki temu firma Schweigkofler zdołała, przy dokładnym planowaniu, sprawnej realizacji i wysokiej jakości materiałów, wykonać zadania nie tylko ku zadowoleniu wszystkich zainteresowanych, lecz także przekazać obiekt już tydzień przed uzgodnionym terminem.

Nowa kolejka gondolowa Dantercepies została oddana do użytku w grudniu 2013 r.
Fot. NOE

Źródło: Świat Betonu, nr 4 (4) 2014

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: