Budowa metra w Warszawie

Ocena: 0
2718
Metro warszawskie to stosunkowo młody, krótko działający system kolei podziemnej, jednak z bogatą historią budowy. Pierwsze plany opracowano w latach 20, następna próba budowy metra miała miejsce w latach 50. Kolejne podejście, tym razem zakończone sukcesem, rozpoczęło się w 1982 roku.

Fot. Harsco

Po 25 latach budowy zakończono budowę pierwszej linii metra łączącej północne i południowe dzielnice Warszawy. Wkrótce potem ogłoszono plany poprowadzenia II linii metra. Trasa o długości 31 km ma się składać z 28 stacji, przebiegać ze wschodu na zachód. W sierpniu 2010 r. rozstrzygnięto przetarg na budowę centralnego odcinka II linii metra. Inwestycję realizuje firma AGP Metro Polska s.c. Jest to spółka celowa powołana do wykonania tego zadania, założona przez firmy: włoską – Astaldi S.p.A. – jako lider konsorcjum, turecką – Gülermak A?ir Sanayi ?nşaat ve Taahhüt A. Ş, polską – PBDiM – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego.

Wykonanie robót żelbetowych przy stacjach Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Nowy Świat konsorcjum powierzyło firmie Modzelewski&Rodek. Harsco Infrastructure od wielu lat, jako sprawdzony partner pomaga firmie Modzelewski&Rodek w realizacji dużych inwestycji projektując bezpieczne i wydajne rozwiązania deskowaniowe.

Budowę II linii metra obsługiwała filia Warszawa, przy współpracy projektantów z centralnego działu technicznego. Opracowano strategię szalowania dla kluczowych konstrukcji oraz przygotowano precyzyjne plany montażu deskowań poszczególnych elementów. W oparciu o standardowy, dostępny w dzierżawie sprzęt, zaproponowano szyte na miarę rozwiązania szalunkowe, które przyczyniły się do znacznego przyspieszenia prac oraz poprawiły bezpieczeństwo pracowników na budowie. W tym miejscu należy wspomnieć o podwieszonych platformach roboczych oraz o tzw. „false tunel”, które służą do „uszczelniania” połączenia korpusu stacji z tunelem. Szczególnie mocno, zarówno pod względem obsługi projektowej jak i dostaw sprzętu, zaangażowano Harsco przy wykonywaniu stacji Rondo Daszyńskiego. Stacja ta zlokalizowana jest w ścisłej zabudowie miejskiej, w rejonie skrzyżowania głównych szlaków komunikacyjnych. Ponieważ jest to stacja startowa, w stropach wykonywanych na gruncie, pozostawiono duże otwory technologiczne, przez które opuszczano do szybów startowych tarcze TBM.

Do zadań Harsco należało zaprojektowanie i dostawa deskowania do wykonania stropów nad wszystkimi otworami. Łączna powierzchnia deskowanych stropów w tym obszarze wyniosła 930 m², strop przykrywający stację miał grubość do 1,20 m. Wysokość podparcia wynosiła od 6,2 m (obszary nad pośrednimi stropami rozpierającymi) do 13,0 m nad miejscami, gdzie zaprojektowano schody ruchome. Dostarczono wykonawcy ponad 165 ton sprzętu w tym deskowanie dźwigarowe i podparcie złożone z podpór HDS, dźwigarów HEB i wież ID-15.


Fot. Harsco

Najważniejszą kwestią przy wykonywaniu tak grubych stropów jest odpowiednio nośne podłoże, umożliwiające przejęcie dużych obciążeń od mieszanki betonowej. Często podparcie trzeba sprowadzać do poziomu płyty dennej, ponieważ stropy pośrednie nie zostały zaprojektowane do przeniesienia tak dużych obciążeń. W takim przypadku projektuje się podparcie, które jest w stanie przenieść obciążenia od obu stropów, gdy elementy są wykonywane prawie równocześnie lub projektuje się osobne podparcie wtórne, uwzględniając współpracę stropów pośrednich w przenoszeniu obciążeń, gdy elementy są wykonywane ze znacznym przesunięciem czasowym. Na omawianej stacji zaistniał ten drugi przypadek – upłynęło 3 miesiące pomiędzy wykonaniem poszczególnych stropów. Zaprojektowano dodatkowe podparcie stropu pośredniego, wykorzystując elementy systemowe. Obciążenia od stropu powyżej wynosiły ok. 45 kN/m², a strop pośredni został zaprojektowany na przenoszenie obciążeń o wartości do 5 kN/m². Oprócz bezpiecznego przeniesienia obciążeń, podparcie to musiało być tak zaprojektowane, aby możliwe było dostarczanie materiałów do prac w tunelu i przy konserwacji tarczy TBM, co wymagało przejazdu o szerokości min 2,70 m. W ciągu bardzo krótkiego okresu, w kwietniu 2013, dostarczono kolejne 150 ton sprzętu na budowę stacji Rondo Daszyńskiego. Głównie były to podpory HDS i belki HEB. Duża nośność elementów systemu Infra-Kit oraz doświadczenie technologów Harsco były gwarancją dla Wykonawcy, że zaprojektowane podparcie przeniesie dodatkowe obciążenia.

Technolodzy Harsco, dzięki dużej wiedzy i doświadczeniu nabytemu przy prowadzeniu wielu skomplikowanych projektów na całym świecie, potrafili opracować w oparciu o typowy, katalogowy sprzęt, indywidualne i bezpieczne w montażu rozwiązania dostosowane do oczekiwań klienta. Firma Harsco Infrastructure kolejny raz pokazała w praktyce, że dysponuje systemami deskowań do różnych zastosowań, które umożliwiają wydajną pracę na budowie, oraz że potrafi zaspokoić potrzeby deskowaniowe najbardziej wymagających klientów.

Świat Betonu 1(1) 2014
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: