Każdy z mostów składa się z trzech przęseł, co łącznie daje 9 przęseł o rozpiętościach odpowiednio: 49,5 m, 116 m i 63,5 m. Prace prowadzone są etapowo:
- etap I do lipca 2019 - most jednotorowy dla linii aglomeracyjnej M2
- etap II do kwietnia 2021 - dwa mosty: dwutorowy M1 dla magistrali E30 oraz jednotorowy M3 dla linii aglomeracyjnej
Na szczególna uwagę zasługuje zastosowany typ konstrukcji network arch - łuków sieciowych. W przypadku mostów kolejowych rozwiązanie taki jest unikalne w skali Polski ale również i w skali Europy nie ma wielu takich realizacji.
Przęsło o konstrukcji łukowej składa się z pomostu sprężonego, który jest podwieszony na wieszakach prętowych do łuków ze stalowych kształtowników HD (stężonych stężeniami rurowymi).
O skali tej realizacji świadczy fakt, że na jej potrzeby STRABAG wykorzystuje największe dostępne przekroje kształtowników oraz największe dostępne przekroje wieszaków prętowych. Podczas etapu przygotowań wykonane zostały w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie, specjalnie na potrzeby tego kontraktu, dedykowane badania zmęczeniowe wieszaków prętowych dużych średnic typu Macalloy.
Zastosowana konstrukcja mostów, w porównaniu z np. mostami belkowymi czy łukowymi zapewnia im dużo większą sztywność, która w przypadku mostów kolejowych ma duże znaczenie - eliminuje duże ugięcia konstrukcji mostu w trakcie przejazdu pociągów. Nowa konstrukcja mostów złożona z trzech łuków znacznie poprawi również estetykę tej części Krakowa, zastępując dotychczasowe, mało estetyczne przeprawy.
Stan prac na moście dla linii aglomeracyjnej M2 na połowę maja 2019:
- zabetonowane i sprężone zostały wszystkie pomosty mostu
- zamontowane zostały wszystkie łuki mostu
- zamontowane i wstępnie naciągnięte wieszaki na przęśle 63,5 m
- trwają prace przy montażu wieszaków na przęśle o rozpiętości 49,5 m
W najbliższym czasie na moście M2 w ciągu linii aglomeracyjnej wykonane zostaną prace obejmujące:
- naciąg wieszaków na przęśle 49,5 m
- montaż wieszaków na przęśle 116 m
- doprężenie wszystkich pomostów i zabetonowanie stref zakotwień kabli sprężających
- montaż wyposażenia
W ramach prac prowadzonych przy przebudowie mostu M1 planowane jest przełożenie pod dno Wisły wodociągu, który zamontowany jest na istniejącej konstrukcji. Na potrzeby tej operacji zaprojektowany został przecisk o długości 150 m i średnicy 1,2 m. Realizacja prac rozpocznie się po zgromadzeniu niezbędnych pozwoleń, które są w trakcie uzyskiwania.
Źródłó i zdjęcia: Strabag