Trasa Uniwersytecka w Bydgoszczy

Ocena: 0
3420
Rozpoczęta w ubiegłym roku budowa Trasy Uniwersyteckiej wraz z mostem na rzece Brdzie to największa inwestycja drogowa w historii Bydgoszczy.

Fot. Ulma

Koszt realizacji pierwszego etapu (do ul. Wojska Polskiego) wyniesie 206 mln zł, z czego 92 mln zł będą pochodziły ze środków unijnych. Ta cześć trasy będzie miała 1,7 km długości a kierowcy pojadą nią pod koniec 2013 r. Kolejny etap, do ul. Jana Pawła, ma zostać zrealizowany do 2016 roku. W ramach projektu firma Ulma dostarcza m.in. deskowania na ustroje nośne dwóch estakad, dwóch wiaduktów oraz pomosty robocze potrzebne przy montażu nietypowego pylonu mostu na rzece Brdzie.

Jako pierwsza została zrealizowana estakada E3. Deskowanie płyty jezdnej obiektu wykonane w systemie Enkoform H-120 zostało zaprojektowane ze specjalnymi wstawkami nadającymi oryginalny kształt spodu płyty (brak ostrych krawędzi). Konstrukcja została podparta wieżami T-60 - podczas montażu podparcia pod 1 i 2 sekcję na placu budowy było jednocześnie zmontowanych 250 wież. Wysokość najwyższej z nich przekraczała 10 m. Następnie zrealizowano estakadę E1 o długości ok. 270 m, oraz wiadukty WD4 i WD5 o długości ok. 95 m każdy.

Najciekawszym elementem Trasy Uniwersyteckiej jest pylon mostu o wysokości 70 m, składający się z dwóch części w kształcie liter A i ?. Jego konstrukcja wykonywana jest na miejscu z kolejnych segmentów, łączonych ze sobą przez spawanie. Każda noga na prostym odcinku składa się z 25–28 segmentów o wysokości od 1,5 do 2,5 m.


Fot. Ulma

Ze względu na skomplikowaną geometrię obiektu – różne kąty nachylenia każdej płaszczyzny pylonu – Ulma zaproponowała rozwiązanie z zastosowaniem pomostów wznoszących BMK. Zaprojektowano po 4 pomosty na każdą nogę pylonu, składające się z dwóch podestów - górnego i dolnego. Rozwiązanie to umożliwia jednoczesne wykonywanie z podestu górnego połączeń spawanych elementów, a z dolnego szlifowanie spoin i pokrywanie farbą antykorozyjną uprzednio wykonanych połączeń. Cykl scalania jednego segmentu na każdej nodze pylonu trwa około 4 dni. Ze względu na konieczność mocowania pomostów do konstrukcji stalowej, wykonawca, firma Gotowski, we współpracy z Ulma, zaprojektował i wykonał specjalne adaptery – tymczasowe elementy indywidulane spawane do stalowych segmentów pylonu. Adaptery te są demontowane z dolnych pomostów podczas wykonywania prac szlifowania spoin.

Do wykonania zwieńczenia obu części pylonu (A i ?) firma Ulma zaproponowała przestrzenną konstrukcję kratownicową. W pierwszej fazie skręcono z rygli MK podwójną kratownicę, którą zamocowano do części A pylonu. W następnym etapie, mającym na celu wykonanie zwieńczenia części ?, do zamontowanej podwójnej kratownicy zostanie dokręcona dodatkowa, pojedyncza konstrukcja kratownicowa. W ten sposób ok. 70 m nad ziemią powstanie platforma roboczą o dużej powierzchni, która umożliwi bezpieczne zespolenie całości konstrukcji pylonu.

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 1 (13) 2013
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: