Pierwsze prace ziemne związane z wykonaniem wykopu na podziemny dworzec Łódź Fabryczna rozpoczęły się w czwartek, 13 września br. Wykop jest realizowany tradycyjną metodą. Na placu budowy używane są obecnie koparki i ciężarówki. Prace w tym etapie budowy nowego dworca mają charakter wstępny i polegają na zdjęciu wierzchniej warstwy ziemi z obszaru wykopu. Generalny wykonawca - konsorcjum Torpol – Astaldi – Intercor - PBGiM - zamierza stopniowo zwiększać zakres prac, a także liczbę maszyn i zaangażowanych pracowników.
Następnie będzie można rozpocząć roboty związane z wykonaniem tunelu. Komora startowa będzie powstawać metodą tradycyjnego wykopu. Prace potrwają około roku. Jednocześnie zacznie się wykonywanie ścian szczelinowych pod podziemny dworzec. Będzie on budowany tzw. odmianą podstropową metody ścian szczelinowych. To znaczy, że najpierw powstaną zagłębione na kilkadziesiąt metrów ściany dworca. Potem zostanie zdjęta warstwa ziemi i bezpośrednio na nią będzie wylany beton, który będzie stanowił strop dworca.
Wizualizacja nowego dworca
Kopanie zagłębienia w ziemi ma się rozpocząć od strony ul. Kilińskiego. Wydobyta ziemia będzie wywożona drogą technologiczną wybudowaną na terenach kolejowych do ul. Niciarnianej, a następnie Nowogrodzką, Widzewską w kierunku przejazdu kolejowego, Wagonową, Henrykowską i Pomorską do wyrobiska po nieczynnej żwirowni. Puste ciężarówki będą wracały: Henrykowską, Wagonową, Czechosłowacką i Nowogrodzką do Niciarnianej.
Transport będzie odbywał się samochodami samowyładowczymi o nośności 36 ton. Maksymalnie w ciągu godziny z budowy będzie wyjeżdżać 20 pojazdów. W pierwszym etapie przewiduje się wywiezienie 400 tys. ton ziemi. W sumie, w przeciągu roku, będzie to blisko 1 mln 800 tys. ton.
Nowy dworzec Łódź Fabryczna to 4 perony, 8 torów, 24 przystanki autobusowe. Na dworcu będą również 3 poziomy parkingów podziemnych dla 960 samochodów. A wszystko to na 3 poziomach, kilkanaście metrów pod ziemią. Na dworzec będą prowadziły dwa wejścia – zachodnie i wschodnie. Zachodnie – od strony ul. Kilińskiego będzie połączone z reprezentacyjnym placem miejskim, z którego będzie roztaczał się widok na park im. Stanisława Moniuszki i jedną z wizytówek Łodzi – Sobór św. Aleksandra Newskiego.
Na perony wejdziemy przez przeszklone zadaszenie w kształcie fali. Wejście wschodnie, które uwieczni wizerunek dawnego dworca Łódź Fabryczna, będzie dedykowane ruchowi samochodowemu. Do nowego dworca będzie wiodła nowa linia tramwajowa na ul. Składowej, od ul. Kilińskiego do ul. POW. Koszt budowy nowego dworca, który będzie gotowy w 2015 roku sięga 1,5 mld złotych.
Źródło: PKP S.A.
Zdjęcia: www.dworzec.lodz.pl
Zdjęcia: www.dworzec.lodz.pl