Polskie Drogi...

Ocena: 0
3461
Budowa autostrady A4 na odcinku od węzła Tarnów Krzyż do węzła Dębica Pustynia przy pomocy sprzętu szalunkowego NOE.


Zwężająca się ku górze ściana o wysokości ponad 6 m – pochylenie leżących naprzeciwko siebie dopuszczalne na standardowym osprzęcie.
Fot. NOE

NOEtop
Firma NOE-PL jako przedstawiciel światowego dostawcy deskowań systemowych NOE-Schaltechnik, dostarcza deskowania do wielu ciekawych realizacji. Sprzęt znajdujący się w jej ofercie nie znajduje godnego naśladownika zarówno w kraju, jak i za granicą. Kilka lat temu wprowadzono do oferty innowacyjny system deskowania ściennego, który łamie wiele dotychczasowych kanonów praktyki deskowaniowej – deskowanie NOEtop.


Usztywnienie naroża poprzez zastosowanie tarcz z pasami montażowymi
Fot. NOE

Formowanie masywnych przyczółków i filarów
System NOEtop jest wykorzystywany m.in. do budownictwa inżynieryjnego polskich autostrad, gdzie formowane są duże i masywne ściany przyczółków mostowych np. filary.

Jednym z takich obiektów jest, oznaczony numerem roboczym 104a, zespół przyczółków i filarów autostrady A4 w rejonie Tarnowa. Stanowi on element kontraktu pod nazwą „Budowa autostrady A4 na odcinku od węzła Tarnów Krzyż do węzła Dębica Pustynia km 502+796,97 do km 537+550”.


Kątownik ze zintegrowaną listwą PCV
Fot. NOE

Wysokość ścian przyczółka przekracza 6,0 m a długość pojedynczego segmentu oscyluje w granicach 17–23 mb w zależności od elementu.

Wysoka jakość powłok betonowych
Dzięki zastosowaniu nowej generacji rozwiązań uzyskano bardzo wysoką jakość powłok betonowych. Wysoka sztywność tarcz umożliwiła nie tylko zachowanie geometrii ścian, ale również spowodowała brak konieczności wykonania jakichkolwiek dodatkowych prac wykończeniowych. Faktem tym i łatwością montażu bardzo pozytywnie zaskoczony był wykonawca prac.


Masywne filary wiaduktu na budowie autostrady A4
Fot. NOE

Redukcja ilości osprzętu i czasu montażu
Zintegrowane w tarczach pasy wzmacniające – umożliwiły redukcję ilości szyn w narożach o kątach ostrych jednocześnie zwiększając sztywność konstrukcji. Spięcie tarcz przy kącie ostrym odbywa się poprzez dodatkowy ściąg, którego położenie można bezpośrednio ustalać na budowie w zależności od wartości kąta i posiadanego asortymentu tarcz. Dzięki zastosowaniu tych tarcz można zerwać z powszechną zasadą pracy – już naprzeciw siebie nie muszą być ułożone bliźniacze tarcze. Pasy umożliwiają łączenie każdej tarczy.


Firma NOE zapewnia kompletne zaplecze projektowe umożliwiające rozwiązanie każdego problemu
Fot. NOE

Nowoczesne rozwiązanie w narożach
Kątownik z integrowaną listwą PCV umożliwił uzyskanie idealnie gładkiej i wyprofilowanej krawędzi załomu. Zakończyły się problemy z ciągle zabetonowanymi zawiasami.

Wysoka kultura pracy z deskowaniem NOEtop potwierdziła na tej budowie wysoką jakość i elastyczność oraz przydatność użycia przy realizacji inżynieryjnych obiektów wielkogabarytowych.

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 4 (7) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: