Fot. Harsco Infrastructure Polska
Generalnym Wykonawcą inwestycji jest firma Bilfinger Berger, podwykonawcą zostało przedsiębiorstwo Budbaum, które na dostawcę deskowań do obiektów mostowych wybrało firmę Harsco Infrastructure Polska.
Typowe konstrukcje inżynieryjne
Jedną z typowych konstrukcji była rama otwarta o przekroju poprzecznym płyty żelbetowej pełnej (o grubościach od 0,6 do 1,0 m). Do wykonania fundamentów i podpór tego rodzaju obiektów zastosowano systemy Rasto i Manto. Duża różnorodność wymiarów płyt szalunkowych oraz elementy wielkogabarytowe pozwoliły na sprawne ustawienie deskowań oraz zminimalizowanie ilości użytego drewna. Do podparcia płyt ustroju nośnego wykorzystano wieże rusztowaniowe ID-15 z dźwigarkami H-20 (obiekty PG-8, PG-11, WD-12) lub w przypadku przeszkód wodnych system Infra-Kit (obiekty MS-1, MS-9, MD-14), składający się z belek walcowanych – modułowych HEB 260 oraz HEB 400 współpracujących z nośnymi podporami konstrukcyjnymi (nośność maksymalna 210 kN).
Fot. Harsco Infrastructure Polska
Fot. Harsco Infrastructure Polska
Nietypowe konstrukcje inżynieryjne
Odmiennym od pozostałych był obiekt zespolony WD 10 (stal – beton), gdzie przy znacznym rozstawie stalowych dźwigarów głównych mostu (6,0 m) i niskiej wysokości konstrukcyjnej belki głównej (1,3 m), zaprojektowano deskowanie w systemie SG do wykonania monolitycznej płyty pomostowej o grubości 35 cm, oparte wyłącznie na konstrukcji stalowej.
Obwodnica Zambrowa w liczbach:
Generalny wykonawca: Bilfinger Berger.
Podwykonawca: Budbaum Sp. z o.o.
Realizowane obiekty: PG-8, PG-11, MD-13, WS-7, WS- 1a, WS-6, MS-2, WD12, WD-10, MD-14, MS-9, MS-1.
Wykorzystywane systemy: Rasto/Takko, Manto, ID-15, Infra-Kit, Protecto, Podpory ukośne, HEB, H-20
Termin realizacji: 04.2010 – 06.2011 r.
Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 3 (6) 2011