Dodatkowe 50 mln zł na budowę terminalu LNG w Świnoujściu

Ocena: 0
8802
Regionalny terminal LNG w Świnoujściu otrzymał dodatkowe wsparcie unijne. Zwiększeniu uległa kwota dofinansowania projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - z 551,8 mln do 601,8 mln zł. Dodatkowe dofinansowanie oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji unijnych będzie stanowić prawie 30 proc. kosztów budowy terminalu.

Przyznanie dodatkowych środków unijnych na budowę terminalu LNG w Świnoujściu jest zgodne opublikowaną 29 marca 2013 r. przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego indykatywną listą projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Ministerstwo Gospodarki oraz Instytut Nafty i Gazu (instytucja wdrażająca) przyznały dodatkowe środki finansowe pozytywnie oceniając postępy prac w projekcie. W maju br. zaawansowanie całego projektu przekroczyło już ponad 60 procent. Doceniono także sposób wydatkowania przez spółkę dotychczas przyznanych środków (551,8 mln zł), z których Polskie LNG S.A. otrzymało już ponad 430 mln zł.

"Informacja o dodatkowym dofinansowaniu oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji unijnych będzie stanowić prawie 30 proc. kosztów, wartego 2,76 mld zł terminalu. Decyzja stanowi potwierdzenie właściwego sposobu wydatkowania dotychczas przyznanych środków" - mówi Rafał Wardziński, Prezes Polskiego LNG S.A.

To już drugie w ostatnim czasie zwiększenie dofinansowania dla inwestycji w terminal LNG w Świnoujściu. W grudniu 2012 r. Polskie LNG S.A. otrzymało prawie 100 mln zł przyznanych w ramach przesunięcia środków z działań 10.2 i 10.3. na działanie 10.1 (POIiŚ), z którego finansowana jest budowa terminalu. Aktualne zwiększenie środków, o 50 mln zł, wynika natomiast z przesunięcia środków z innych projektów już w ramach samego działania 10.1.

"Zwiększenie dofinansowania było możliwe z uwagi na decyzję Komisji Europejskiej z 2011 r., zwiększającej maksymalną kwotę pomocy publicznej dla terminalu LNG w Świnoujściu do 925 mln zł. W chwili obecnej, po ostatniej decyzji, z tej puli przyznano nam już 601,8 mln. Spółka zamierza jednak aktywnie zabiegać o kolejne środki z POIiŚ" - dodaje Rafał Wardziński, Prezes Polskiego LNG S.A.

Dla spółki Polskie LNG S.A. większe dofinansowanie oznacza niższy koszt realizacji przedsięwzięcia, a dla odbiorców niższą cenę gazu w przyszłości, która będzie wynikać z niższych kosztów uwzględnianych w taryfie regazyfikacyjnej zatwierdzanej przez Urząd Regulacji Energetyki.

Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na 2,76 mld zł. Zapewnienie finansowania tak dużej i zaawansowanej inwestycji jest dużym wyzwaniem. Spółka Polskie LNG podejmuje szereg działań, które mają na celu zapewnić niezbędne środki w wyjątkowo korzystny na rynku finansowym sposób. Kluczem jest umiejętne pozyskiwanie finasowania dostępnego na rynku oraz prawidłowe wydatkowanie przyznanych już środków.

Finansowanie terminalu LNG  w Świnoujściu:

Kapitał własny

1 018 mln zł, czyli 37 proc. całego budżetu inwestycji stanowi kapitał własny pochodzący ze środków własnych spółki Gaz-System S.A., która jest 100 proc. właścicielem Polskiego LNG.

Dotacje z Unii Europejskiej

Spółka Polskie LNG jest beneficjentem pomocy ze środków unijnych i 30 proc. kosztów finansuje z pozyskanych funduszy unijnych w tym: z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na lata 2007-2013 - 602 mln złotych oraz ok. 220 mln zł (55 mln euro) z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej (European Energy Programme for Recovery).

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 5 października 2011 r. Spółka Polskie LNG uzyskała od Komisji Europejskiej notyfikację pomocy publicznej do maksymalnej kwoty 925 mln zł, a już 13 października tego samego roku podpisana została umowa z Instytutem Nafty i Gazu (instytucja wdrażająca) o dofinansowanie Projektu nr UDA - POIS.I0.01.00-00-003/10-00 na kwotę 456 mln zł. Kwota ta uległa zwiększeniu 28 grudnia 2012 r. do poziomu 552 mln zł., a 14 czerwca 2013 r. do sumy 602 mln zł co jest efektem właściwego sposobu wydatkowania dotychczas przyznanych środków oraz jest istotną przesłanką do obniżenia taryfy. Jest to zgodne z kwotą przyznaną dla terminalu LNG w ramach obowiązującej listy projektów indywidualnych POIiŚ. Spółka Polskie LNG liczy, że w przyszłości będzie możliwe kolejne zwiększenie środków w ramach przyznanego przez KE limitu.

EEPR (tzw. Recovery Plan) - Polskie LNG S.A. 5 listopada 2010 r. uzyskało pozytywną decyzję Komisji Europejskiej dotyczącą pomocy finansowej na kwotę 55 mln euro, a w grudniu 2010 r.  otrzymała pierwszą wpłatę w wysokości 16,5 mln euro. Pozostałe środki będę sukcesywnie przekazywane PLNG do końca 2015 r.

Kredyty z EBI i EBOiR

Blisko 32,5 proc.  kosztów budowy terminalu LNG w Świnoujściu jest finansowanych z przyznanych kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI)  w wysokości 600 mln zł oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) w wysokości 300 mln zł. Finansowanie polega  na zaciągnięciu przez Gaz-System kredytów inwestycyjnych na budowę terminalu LNG w Świnoujściu,  a następnie przekazanie tych środków do spółki  Polskie LNG.

Inne źródła

Jedynie 0,65 proc. kosztów, czyli ok. 18 mln zł będzie pozyskiwanych z rynku w postaci kredytów komercyjnych.

Źródło i zdjęcie: Polskie LNG S.A.
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: