Autostrada A4 Radymno - Korczowa

Ocena: 0
4367
Firma Harsco Infrastructure Polska dostarcza deskowania i rusztowania niezbędne do budowy odcinka Autostrady A4 o długości 22,6 km z Radymna do miejscowości Korczowa na granicy państwa. Trasa przebiega przez teren woj. podkarpackiego, powiat jarosławski w gminie Radymno.

Fundament w systemie RASTO
Fot. Harsco Infrastructure

Na generalnego wykonawcę inwestycji wybrano firmę J&P Avax z Grecji. Umowa na realizację została podpisana 4 listopada 2009 r. w siedzibie rzeszowskiego Oddziału GDDKiA. Prace ruszyły 25.02.2011 roku. Termin zakończenia realizacji inwestycji zaplanowano na koniec kwietnia b.r.


Filary w systemie MANTO
Fot. Harsco Infrastructure

Autostrada A4 Radymno – Korczowa realizowana jest systemem „Projektuj i Buduj”, dzięki czemu możliwe jest skrócenie czasu realizacji inwestycji. System zakłada zastąpienie odrębnych i czasochłonnych przetargów na zaprojektowanie i wykonawstwo tylko jedną procedurą.

Początek budowanego odcinka umiejscowiony jest za węzłem Radymno, zaś koniec przy przejściu granicznym z Ukrainą (PG Korczowa). Odcinek ten jest częścią najdłuższej polskiej Autostrady A4, kontynuującej bieg niemieckiej autostrady z kierunku Drezna poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków. Dalej przez Tarnów i Rzeszów prowadzi do przejścia granicznego z Ukrainą. Łączna długość kompletnej autostrady na terenie Polski wyniesie ok. 670 km.


Deskowanie przyczółka w systemie MANTO
Fot. Harsco Infrastructure

Autostrada A4 na tym odcinku zostanie wyposażona w dwie jezdnie o przekroju poprzecznym 2x2 z szerokim pasem dzielącym, umożliwiającym w dalszej perspektywie rozbudowę drogi do przekroju poprzecznego 2x3.

W ramach budowanego odcinka Radymno – Korczowa zaprojektowanych zostało 11 mostów i wiaduktów w ciągu autostrady A4, 10 wiaduktów nad autostradą A4 oraz 17 przepustów pod autostradą. Wyłącznym dostawcą deskowań i rusztowań dla obiektów inżynierskich została firma Harsco Infrastructure Polska, z uwagi na odpowiednie doświadczenie w kompleksowej obsłudze przedsięwzięć o tak dużym zakresie, jak również umiejętność tworzenia indywidualnych rozwiązań dla klientów oraz dobrą koordynację dostaw, długoletnią i sprawdzoną współpracę. Dla realizacji tej inwestycji Harsco dostarczyło jednorazowo około 7,5 tys. m2 deskowań na fundamenty, około 11 tys. m2 deskowań na korpusy podpór i filarów oraz blisko 7 tys. wież podporowych (ID15, HDS) o wysokości 6,0 m dla podparcia deskowań ustrojów nośnych, a także około 15 tys. m2 deskowań ustrojów nośnych w systemie SG. Wartość dostarczonego sprzętu w szczytowym okresie wyniosła ponad 80 mln zł.


Deskowanie ustroju nośnego w systemie SG na rusztowaniu z wież ID15
Fot. Harsco Infrastructure

Do wykonania fundamentów zaprojektowano deskowania w systemie RASTO. Jest to deskowanie ramowe ze sklejką o grubości 14 mm o nośności do 60 kPa. System RASTO (i kompatybilny z nim system TAKKO z mniejszymi płytami) cechuje się dużą sztywnością w relacji do swojego ciężaru. Uzbrojone w osprzęt deskowanie waży jedynie 30 kg/m2. Do dyspozycji są płyty o wysokości 120, 150, 270 cm oraz szerokościach: 30, 45, 50, 55, 60, 65, 75, 90 cm, dodatkowo również płyty uniwersalne. Tak niewielki ciężar deskowania umożliwia planowanie i wykonanie montażu oraz demontażu deskowania bez użycia żurawia.

Do wykonania przyczółków zaprojektowano użycie deskowań systemowych MANTO. Jest to deskowanie ramowe ze sklejką o grubości 18 mm. Cechuje się bardzo dużą odpornością na obciążenia – do 80 kPa oraz dużą sztywnością. Do dyspozycji są płyty o wysokości 120, 270, 330 cm oraz szerokościach: 30, 45, 55, 60, 65, 70, 75, 90, 105, 120 cm. Do tego dochodzą również płyty uniwersalne i wielkowymiarowe, które umożliwiają przestawianie dużych powierzchni deskowań w krótkim czasie.


Belki prefabrykowane na podporach INFRA-KIT
Fot. Harsco Infrastructure

Wykonanie kilkunastu wiaduktów o przekroju płytowo-belkowym wymagało zaprojektowania użycia systemów cechujących się szybkim montażem i demontażem z możliwością regulowania kształtu deskowania. Doskonale sprawdził się tu system deskowania SG, umożliwiający prefabrykację segmentów deskowania poza rusztowaniem i ustawianie gotowych „paneli” na przygotowanym rusztowaniu. Również dla obiektów w technologii przekrojów zespolonych stal-beton zaprojektowano użycie systemu SG do wykonania płyty pomostowej.

Dla podpierania deskowań zaprojektowano użycie rusztowania z wież ID15. Wieże scala się łącząc płaskie elementy o maksymalnym ciężarze pojedynczego elementu do 19 kg. Zaledwie 6 różnych elementów umożliwia skonstruowanie 1 wieży. Montaż można prowadzić w pionie bez użycia żurawia, jak również w poziomie i następnie wieże ustawiać we właściwym miejscu przy pomocy żurawia. Nośność jednej wieży wynosi do 200 kN przy wymiarach w rzucie 1,0 x 1,0 m. Przegubowe stopki pozwalają optymalnie dopasować oparcie na fundamencie tymczasowym, a przegubowo regulowane głowice – dostosowanie do pochylenia poprzecznego wiaduktu. Stateczność wież oraz odporność na obciążenia poziome uzyskuje się za pomocą systemu stężeń rurowych.


Rusztowanie ID15 i deskowanie w systemie SG
Fot. Harsco Infrastructure

W ramach opisywanego zadania zaprojektowane zostały również 2 wiadukty o konstrukcji pomostu z belek prefabrykowanych. W celu wykonania podparcia montażowego zaprojektowano użycie systemu INFRA-KIT – uniwersalnego, wielofunkcyjnego systemu konstrukcji modularnej do przenoszenia dużych obciążeń. W opisywanym przypadku do przeniesienia ciężaru belek prefabrykowanych oraz ciężaru nadbetonu na fundamenty.

System INFRA-KIT składa się ze standardowych elementów i połączeń, które zostały zaprojektowane tak, aby w sposób prosty, szybki i bezpieczny można wykonać montaż i demontaż w warunkach budowy. System bazuje na „nośnych podporach konstrukcyjnych” HARSCO INFRASTRUCTURE o maksymalnym obciążeniu do 210 kN każda i dźwigarów HEB 260 mających różnorodne zastosowanie. Dzięki tak dużej nośności można tworzyć wysokie konstrukcje podporowe oraz szerokie przejazdy komunikacyjne.

Harsco Infrastructure, dzięki prowadzeniu wielu skomplikowanych projektów na całym świecie i dużemu doświadczeniu kadry inżynierskiej, potrafiło opracować w oparciu o typowy, katalogowy sprzęt, indywidualne rozwiązania, dostosowane do oczekiwań klienta. Firma kolejny raz udowodniła, że potrafi zaspokoić potrzeby deskowaniowe najbardziej wymagających wykonawców oraz dysponuje systemami deskowań do różnych zastosowań, które umożliwiają wydajną pracę na budowie. 

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 2 (9) 2012
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: