Transport materiałów na placu budowy

Ocena: 0
3658
Transport materiałów budowlanych na placu budowy odbywa się za pomocą dostępnych na danej budowie środków technicznych lub odpowiedniego sprzętu.

Fot. Betomax Polska

W przypadku realizacji większych obiektów trudno sobie wyobrazić prowadzenie prac bez użycia żurawia wieżowego lub innych urządzeń transportu bliskiego (UTB). Stanowią one podstawowe urządzenia do przemieszczania materiałów budowlanych. W budynkach wykonywanych w technologii tradycyjnej, gdzie kondygnacje powstają etapowo, duża część materiałów może być dostarczana przy użyciu UTB na daną kondygnację w czasie jej realizacji. W obiektach wykonanych w technologii szkieletowej w pierwszej kolejności powstaje konstrukcja nośna – szkielet całego obiektu, a następnie na wykonanych już kondygnacjach prowadzi się prace polegające na wykonywaniu ścian osłonowych, elewacyjnych, działowych oraz pozostałe prace wykończeniowe wymagające przemieszczania i dostarczania dużych ilości odpowiednich materiałów. Zastosowanie UTB jest wówczas utrudnione, ponieważ dostarczenie materiału wymaga zastosowania platformy wysuniętej poza obrys budynku tak aby możliwy był jego odbiór bezpośrednio z haka lub zawiesia UTB. Aby usprawnić przemieszczanie materiałów na wyższe kondygnacje dość często spotyka się konstrukcje wykonane prowizorycznie z elementów szalunkowych. Praktyki takie są niepoprawne, wiążą się z ryzykiem wypadku i zagrożenia zdrowia ludzkiego. Nie ma pewności czy platforma została prawidłowo wykonana, zamocowana oraz nie są znane jej parametry użytkowe jak chociażby nośność. Ponadto wykonanie takiej konstrukcji wymaga dodatkowego czasu. Mając na uwadze powyższy problem firma Betomax Polska opracowała i wprowadziła do użytku „Podest rozładunkowy 2200”. Został on szczegółowo przebadany przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w Warszawie uzyskując pozytywną opinię, co daje gwarancję jakości i bezpieczeństwa jego stosowania.

Podest rozładunkowy jest tymczasowym urządzeniem przeznaczonym do prowadzenia prac polegających na transporcie, przenoszeniu ładunków na poszczególne kondygnacje realizowanego obiektu za pośrednictwem UTB. W przypadku zastosowania dwóch lub więcej podestów istnieje możliwość transportu bezpośrednio z danego pietra na kolejne. Zastosowanie podestu znacząco przyspiesza i usprawnia cały proces załadunku i rozładunku. Po zamontowaniu, poziom roboczy podestu znajduje się na poziomie stropu, dlatego do dalszego transportu można stosować wózki paletowe. Maksymalna ładowność podestu to 2200 kg (2 osoby i 2000 kg ładunku). Podest wyposażony jest w barierki zabezpieczające pracowników przed upadkiem. Montaż podestu odbywa się szybko i sprawnie, ponieważ dostarczany jest w całości wraz ze wszystkimi niezbędnymi elementami dodatkowymi. Podest dostosowany jest do dwóch wariantów montażowych, pierwszy między stropami (wysokość kondygnacji 2,5–4,0 m) drugi na stropie poprzez zakotwienie go przy użyciu ściągów B20. Podest dostarczany jest na budowę przy użyciu transportu samochodowego, możliwe jest piętrowanie dwóch sztuk do transportu oraz trzech podczas składowania. Masa własna zmontowanego podestu rozładunkowego wynosi 1225 kg. Konstrukcja wykonana jest z atestowanej stali, profili zamkniętych i walcowanych blach, które zapewniają wysoką wytrzymałość i sztywność przy zminimalizowanym ciężarze własnym.

Betomax Polska, jako firma z długoletnim doświadczeniem w branży budowlanej, wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników proponując możliwość dzierżawy lub zakupu zarówno podestu rozładunkowego jak i innego sprzętu budowlanego. W swojej ofercie posiada: pojemniki na beton, pojemniki na materiały sypkie i gruz, kosze do transportu ludzi oraz kosze do magazynowania sprzętu budowlanego. Firma jest dostawcą wielu rozwiązań systemowych i oferuje szeroki zakres specjalistycznych usług.

Michał Kwapiński
Betomax Polska S.A.


Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 1 (13) 2013

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: