Strona główna | TechnologieKonsystencja mieszanek betonowych

Konsystencja mieszanek betonowych

Przystępując do opracowania recepty mieszanki betonowej dla potrzeb konstrukcji betonowych, należy zapoznać się ze Specyfikacją Techniczną Wykonania i Odbioru Robót budowlanych.

Najczęściej w specyfikacjach podaje się bardzo dużo informacji dotyczących składników mieszanki betonowej, jak i własności samej mieszanki betonowej. Stawiane są też oczywiście wymagania dotyczące konsystencji mieszanki betonowej.


Bardzo często stawiane jest wymaganie by konsystencja była nie rzadsza od plastycznej tj. wg PN-88/B-06250, K3, czyli o opadzie stożka 30–50 mm.


Fot. Budownictwo Monolityczne

Wg PN-EN 206-1; 2003 klasa konsystencji S1 dotyczy opadu stożka 10 do 40 mm, a S2 opadu 50 do 90 mm. W tej chwili ponad 90% mieszanek betonowych jest transportowanych betonowozami i podawanych w szalunek pompami do betonu. Powszechnie wiadomo, że transport betonowozem mieszanki betonowej o konsystencji K3 jest przy większych betonowaniach nierealny. Także pompowanie mieszanki betonowej o konsystencji plastycznej może dotyczyć tylko niewielkich ilości, przepompowanie kilku betonowozów jest niemożliwe. By przestrzeganie zaleceń dotyczących konsystencji zawartych w specyfikacjach technicznych było możliwe, autorzy tych dokumentów powinni pisać, że konsystencja plastyczna K3 dotyczy mieszanek betonowych przed dodaniem domieszek. Na przykładzie domieszek produkowanych przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Innowacyjne „Lubanta” z Lubonia k/Poznania, pokazujemy jak zmienia się konsystencja mieszanek betonowych po zastosowaniu domieszek, przy stałej ilości wody. Jeszcze lepszym rozwiązaniem byłoby podawanie w specyfikacjach technicznych wymagań dotyczących stosunku wodno-cementowego (w/c), a zrezygnowanie z wymagań dotyczących konsystencji, która może być bardzo różna w zależności od możliwości sprzętowych wykonawcy, stosowanych domieszek i np. warunków pogodowych. Mamy okazję zapoznania się ze specyfikacjami technicznymi przygotowanymi dla potrzeb różnych budów, ich lektura wskazuje, że przed ich zatwierdzeniem do stosowania należałoby zlecić sprawdzenie ich przez technologów betonów, tak by stawiane wymagania były realne. Opisany przez nas problem konsystencji mieszanek betonowych jest tylko jednym z wielu wymagań zawartych w Specyfikacjach technicznych, budzących wątpliwości.

mgr inż. Kazimierz Ładyżyński

Hydrobudowa-1.
Betoniarnia-Laboratorium Sp. z o.o.
ul. Chlubna 7,03-054 Warszawa
www.hydrobudowa1.pl
e-mail: mail@hydrobudowa1.pl
PIW ”Lubanta” SA
tel./fax: 61/8130837, 61 813 85 53
www.lubanta.com.pl
e-mail: lubanta@email.net.pl

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 1 (8) 2012
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Drogi w technologii betonowej

Przy kosztach budowy niższych o ponad 30%, utrzymanie dróg o nawierzchniach betonowych jest ponad pięciokrotnie tańsze niż asfaltowych – wynika z badania, przeprowadzonego pod kierunkiem profesora Antoniego Szydło z Politechniki Wrocławskiej. Oznacza to, że w perspektywie 30-letniej skumulowane koszty budowy i utrzymania są dwukrotnie niższe dla nawierzchni wykonanej w technologii betonowej. Czytaj więcej
OSTATNIO DODANE PRZETARGI
Zamawiający Przedmiot zamówienia
Miasto Rybnik Zamówienie dodatkowe polegające na wykonaniu pali wierconych w stalowych rurach osłonowych dla zadania budowa mostu na rzece Nacyna w ciągu ulicy Raciborskiej w Rybniku.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Uniwersytecki Nr 2 im. dr Jana Biziela w Bydgoszczy Wykonanie robót budowlanych w Szpitalu Uniwersyteckim nr 2 im dr Jana Biziela przy ul. Kornela Ujejskiego 75 w Bydgoszczy

Województwo Małopolskie Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii promocyjnej wydarzenia Małopolski Festiwal Innowacji w 2016 roku

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego DOSTAWA AKCESORIÓW I MATERIAŁÓW MEDYCZNYCH JEDNORAZOWEGO UŻYTKU

Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła Sukcesywna dostawa materiałów biurowych i tonerów