Fot. GDDKiA
W budownictwie drogowym stosowane są trzy rozwiązania konstrukcyjne nawierzchni: podatne – asfaltowe, półsztywne – warstwy podbudowy wykonane są z chudego betonu lub stabilizowane cementem i nawierzchnie sztywne, czyli betonowe. Najczęściej stosowane są dwa rozwiązania: nawierzchnie podatne i sztywne.
Podatne
Półsztywne
Sztywne
Na świecie od 3 do 6% sieci drogowych posiada już nawierzchnie betonowe. Przekładając tą statystykę na nasz kraj to jest około 10.000 km dróg w Polsce powinno otrzymać takie nawierzchnie. W szczególności tyczy się to autostrad oraz dróg ekspresowych, których wysoka trwałość nawierzchni ma bardzo duże znaczenie. Zrozumienie problematyki budowy trwałych nawierzchni autostradowych widać wyraźnie u naszych sąsiadów na zachodzie i południu.
W Niemczech doskonale widać jak systematycznie zmienia się stosunek dróg o nawierzchni betonowej do asfaltowej.
Lata | Asfalt | Beton |
---|---|---|
70 | 70% | 30% |
80 | 60% | 40% |
Druga połowa 90 | 38% | 62% |
Podobnie wygląda sytuacja w Czechach, gdzie około 65% nowych autostrad posiada już nawierzchnie betonowe. Jako kolejne przykłady państw europejskich gdzie systematycznie wzrasta udział dróg betonowych można podać np.: Austrię i Wielką Brytanię (50%). W Belgii autostrady betonowe stanowią 40% natomiast drogi lokalne wybudowane w technologii betonowej to ok. 60%.
Udział autostrad i lokalnych dróg betonowych w sieci drogowej
Kraj | Autostrady | Drogi lokalne |
---|---|---|
Austria | >50% dróg o nawierzchni betonowej | |
Belgia | ok. 40% | 60% |
Niemcy | ok. 60% | 20% |
Wielka Brytania | >50% dróg o nawierzchni betonowej |
Źródło: SPC