Remont wiaduktu kolejowego na linii LHS w Werbkowicach

Ocena: 0
4441
Linia Hutnicza Szerokotorowa, w skrócie LHS, to najdłuzsza linia szerokotorowa w Polsce. Ma długość 400 km i biegnie od mostu granicznego na rzece Bug w okolicach Hrubieszowa do Sławkowa Południowego w Zagłębiu Dąbrowskim. LHS jest linią towarową, tzw. przemysłową. Remontowany wiadukt, o którym mowa, zlokalizowany jest w okolicy miejscowosci Werbkowice. Do realizacji inwestycji wykorzystano m.in. produkty marki Sika.

Podstawowym wymaganiem była trwałość pozwalająca na bezproblemową, wieloletnią eksploatację wiaduktu. Niezbędne było zastosowanie sprawdzonych i spełniających najwyższe wymagania jakościowe materiałów o odpowiednich parametrach wytrzymałościowych, o trwałych barwach oraz odporności na promieniowanie UV.

Kompleksowy remont wiaduktu obejmował: naprawę i zabezpieczenie betonu, podlewki pod łożyska, zabezpieczenie antykorozyjne i izolację koryta balastowego, zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej i uszczelnienia.


Rozwiązania Sika

Kompleksowe rozwiązania Sika pozwalają na wykonywanie trwałych remontów obiektów materiałami spełniającymi wymagania inwestorów i projektantów. Betonowe elementy konstrukcji naprawiono materiałem Sika MonoTop®-412 NFG, jednoskładnikową zaprawą naprawczą klasy R4 zgodnie z normą PN-EN 1504-3, o niskim skurczu, wzmacnianą włókami i zawierającą dodatek inhibitorów korozji, a następnie wyrównano warstwą Sika MonoTop®-620, jednoskładnikową szpachlówka typu PCC (na bazie cementu modyfikowaną polimerami) z dodatkiem mikrokrzemionki stosowaną do wyrównywania i uszczelniania powierzchni betonowych przez zamykanie porów, rys i raków. Stosowana jest takze do zmniejszania nierówności, powstałych w wyniku niedokładnego deskowania oraz jako warstwa wyrównawcza przed nanoszeniem powłok ochronnych. Zaprawa typu PCC zalecana jest szczególnie do pokrywania dynamicznie obciążonych konstrukcji mostowych.

Przygotowane podłoża betonowe zagruntowano materiałem Sikagard®-552 W Aquaprimer, a następnie zabezpieczono przenoszącą zarysowania, elastyczną powłoką ochronną Sikagard®-550 W Elastic o doskonałej odporności na czynniki atmosferyczne, przepuszczalną dla pary wodnej a szczelną dla dwutlenku węgla. Podlewki pod łożyska wykonano z ekspansywnej, samorozlewnej zaprawy SikaGrout®-8N.


Stalowe koryto balastowe wiaduktu po wypiaskowaniu zabezpieczono materiałem SikaCor® EG Phosphat, na którym wykonano izolację przeciwwodną o grubości 5 mm z materiału SikaCor® Elastomastic TF chemoutwardzalnego, bezsmołowego i bezrozpuszczalnikowego, dwuskładnikowego materiału hybrydowego na bazie mieszaniny żywic epoksydowej i poliuretanowej, tworzącego elastyczną warstwę izolacyjną o wysokiej odporności chemicznej i mechanicznej, w tym również na obciążenia dynamiczne. Bezpośrednio na SikaCor® Elastomastic TF ułożono tłuczeń a na nim nawierzchnię torową.

Konstrukcję stalową oczyszczono metodą strumieniowo-scierną i wykonano powłokę antykorozyjna w systemie SikaCor®: powłoka gruntujaca SikaCor® EG Phosphat, miedzywarstwa SikaCor® EG 1, powłoka nawierzchniowa SikaCor® EG 5 w kolorze RAL 7042, bariery wiaduktu pomalowano farbą SikaCor® EG 5 w kolorze RAL 5005. Wykonana powłoka zapewnia ochronę antykorozyjną do kategorii korozyjnosci środowiska C5-M (okres trwałości "długi" wg PN-EN 12944). Szczeliny wypełniono i uszczelniono materiałem uszczelniajacym Sikafl ex® PRO 3 o wysokiej odporności mechanicznej.


Uczestnicy projektu:
  • Własciciel/Inwestor: LHS Zamość
  • Generalny wykonawca: InterCor
  • Wykonawca: Kolmost
  • Sika Poland: Robert Compa

Źródło i zdjęcia: Sika Poland
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: