Konstrukcja mostu z najdłuższymi przęsłami łukowymi w Polsce

Ocena: 0
3173
W grudniu 2013 r. Strabag - Generalny Wykonawca nowej przeprawy przez Wisłę w Toruniu oddał ją w użytkowanie mieszkańców miasta. To pierwsza taka inwestycja w Polsce, w ramach której zastosowano najdłuższe w Polsce przęsła mostowe oraz wiele nowatorskich rozwiązań.

18 tys. ton konstrukcji stalowych, 8 tys. ton stali zbrojeniowej, 67 tys. m3 betonu, 9 tys. ton asfaltu i ponad cztery kilometry trasy mostowej wraz z estakadami i drogami dojazdowymi - to podstawowe liczby, które charakteryzują nową przeprawę przez Wisłę w Toruniu.

Budowę jednej z największych inwestycji drogowych w Polsce - mostu im. Generał Elżbiety Zawackiej wraz z drogami dojazdowymi, Strabag rozpoczął 5 listopada 2010 r. W ramach projektu powstał most o długości 540 m, przez który przebiega dwujezdniowa droga krajowa nr 1, mająca po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Most tworzą dwa olbrzymie przęsła łukowe, każde o długości 270 m, wysokości 50 m i ważące po ok. 2700 ton. Cała konstrukcja mostu waży 9,5 tys. ton, czyli tyle, ile 300 samolotów pasażerskich Boeing 737.

Strabag w ramach realizacji inwestycji, poza konstrukcją mostową, wykonał budowę lub przebudowę dróg o łącznej długości 11 km. Z jednego brzegu Wisły na drugi, droga prowadzi m.in. przez trzypoziomowe skrzyżowanie w obrębie pl. Daszyńskiego. Ta część prac budowlanych obejmowała budowę estakady, ronda i tunelu. Po drugiej stronie przeprawy projekt wymagał natomiast wykonania kilkuset metrów nowych odcinków dróg, budowy wiaduktu nad koleją i przejścia podziemnego dla pieszych.

"Kluczowym i najbardziej spektakularnym etapem budowy nowej przeprawy przez Wisłę była akcja osadzania na podporach dwóch łuków mostowych. Wcześniej ogromne przęsła musiały zostać przetransportowane holownikami z brzegu Wisły na sam środek rzeki, gdzie na specjalnie w tym celu zbudowanej sztucznej wyspie postawiono filar, służący do posadowienia tych elementów konstrukcyjnych. Transport i montaż był bardzo skomplikowany ze względu na gabaryty przęseł. Dlatego uruchomiliśmy specjalne centrum dowodzenia, w którym specjaliści monitorowali kluczowe parametry m.in. poziom wody w Wiśle czy prędkość wiatru. Pierwsze przęsło zamontowano w marcu, a drugie w maju 2013 r." - wylicza Andres Adamiec, Dyrektor Kontraktu Strabag Sp. z o.o.

Jedną z nowinek zastosowanych przy realizacji tej inwestycji było także zastosowanie innowacyjnej receptury asfaltu lanego na wszystkich obiektach inżynierskich. Sama formuła została przygotowana przez laboratorium TPA w Pruszkowie przy udziale specjalistów ze Szwajcarii i Niemiec. Niekonwencjonalność technologii polegała na dobraniu odpowiednich komponentów do produkcji asfaltu lanego, których mieszanka zapewnia wydłużenie żywotności nawierzchni nawet do 20 lat. Jest to jedyne rozwiązanie, które nie wymaga zastosowania walcowania.

Asfalt był rozkładany maszynowo, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej równości jezdni. Odpowiednia równość, wysoka trwałość oraz wyjątkowa szczelność i szorstkość warstw asfaltu mają zasadniczy wpływ na wydłużenie eksploatacji nawierzchni oraz minimalizację prac remontowych. Zastosowana po raz pierwszy w Polsce technologia asfaltu lanego na obiektach mostowych do warstwy ścieralnej, w opinii ekspertów jest innowacyjną na skalę nie tylko polską, ale także europejską.

Charakterystyka inwestycji:
  • Wartość kontraktu: 753 mln zł
  • Dotacja unijna: 327 mln zł
  • Czas trwania kontraktu: 3 lata
  • Ogólny ciężar konstrukcji stalowych: most przez Wisłę 9.500 ton / cały kontrakt 18.000 ton
  • Ogólna ilość betonu: most przez Wisłę 21.000 m3 / cały kontrakt ca. 67.000 m3
  • Ilość pali prefabrykowanych: most przez Wisłę 21.250 mb / cały kontrakt 48.000 mb
  • Ilość pali prefabrykowanych + ilośc betonu: most przez Wisłę 1.470 szt. - 3.400 m3 / Wyspa 400 szt. - 1.300 m3 / 4.000 szt.- 7.700 m3)
Źródło i zdjęcia: Strabag
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: